Hantering av personuppgifter – specifika handlingar

Här kan du läsa om vilka personuppgifter en kommun behöver hantera för att handlägga ärenden på ett korrekt sätt.

Vilka personuppgifter som hanteras av kommunen varierar mellan olika verksamheter och beror på syftet med handläggningen. Enligt dataskyddsförordningen får kommunen inte behandla fler personuppgifter än vad som är nödvändigt.

Vill du veta hur och vilka personuppgifter de olika verksamheterna i kommunen behandlar?

Läs mer här: https://e-tjanster.gnesta.se/persondatainformer Länk till annan webbplats.

På denna sida får du en överblick över de e-tjänster och blanketter som finns tillgängliga inom Gnesta kommun. För att få en mer detaljerad bild av hanteringen, klicka på respektive tjänst.

För tjänster som inte kräver en ansökan

För ärenden och tjänster som inte kräver en ansökan hämtar vi kontaktuppgifter från olika offentliga register, som folkbokföringen eller fastighetsregistret.

Det kan exempelvis röra sig om att ditt barn ska börja skolan, eller att din fastighet berörs av en planerad åtgärd.

Syftet med behandlingen av, samt hur vi hanterar personuppgifterna ska alltid beskrivas i information vi skickar till dig. Om dessa detaljer saknas ska du kontakta den verksamhet som skickat dig informationen, eller kommunens dataskyddsombud. Se relaterad information.